מוזיאון ישראל – דצמבר 2016 – פרנסיסקו דה גויה ועוד

נסענו למוזיאון ישראל בעיקר כדי לראות את התערוכה מיצירותיו של פרנסיסקו דה גויה.

אבל לפני שהגענו אל היעד עברנו לראות כמה דברים מעניינים ויפים אחרים במוזיאון.

MI00התחלנו כבר במעבר הארוך המוביל מהכניסה אל אולמות התצוגה. בצד עומד פסל של אדם מיוסר מעשה ידיו של אוגוסט רודן. יש לאיש סיבה טובה להיות מיוסר. הוא אחד ממספר פסלים המתארים אירוע משנת 1347. במהלך מלחמת מאה השנים, נכנעה העיר קאלה שעל גדת התעלה האנגלית לאדוארד השלישי לאחר מצור שנמשך למעלה משנה. שישה מנכבדי העיר הסגירו עצמם לאנגלים במטרה להציל את שאר תושבי העיר. זהו אחד מהם. ראינו את הפסל במוזיאון רודן בפריז.

MI02MI01שתי יצירות אחרות מעניינות נמצאות באזור הפלמי והם יצירות של פיטר ברוייגל הבן. (אולי לא מוכשר כאבא, אבל מספיק מעניין).

אחרי עוד קצת סיבובים, הגענו אל פרנסיסקו דה גויה. על קיר ארוך תלויה סדרת תצריבים שמתארים  "את מעשי האיוולת והטיפשות הרבים מספור, ומעשי המרמה והשקר שההרגל, הבורות והאינטרס האישי הפכו לדבר שבשגרה". אותי משכו כמה שעסקו במוסד הנישואין:

FG01"כאלו הם פני הדברים! הארוס אינו מושך כלל אבל הוא עשיר, ובמחיר חירותה של הנערה האומללה הושג ביטחונה של המשפחה הרעבה. זו דרכו של עולם".

FG02"יש כאן עניין של הטעיית הארוס על ידי חשיפתו לאילן היוחסין של הגברת הצעירה. מי היו הוריה, סביה, סביה הגדולים והוריהם. מאוחר יותר הוא יגלה מי היא".

FG03"גבר ואישה קשורים זה לזה בחבל, נאבקים להשתחרר וזועקים שמישהו יבוא ויתירם מהר? או שאני טועה, או שאלה שני אנשים שאולצו להינשא".

בשנת 1792-3 חלה גויה ואיבד את שמיעתו. בשנים שלאחר מכן יצר סדרת תצריבים בשם Los caprichos (גחמות) והוציא אותם כאלבום ביקורת חברתי בשנת 1799. הצילומים שלמעלה הם של שלושה משמונים התצריבים שבאלבום. הכיתוב מופיע בתערוכה, מתחת לתצריבים והוא הסבר שנתן גויה עצמו לעבודות באלבום. האינקוויזיציה לא "התלהבה במיוחד" מהביקורת באלבום, וגויה הפסיק את מכירתו.

FG04FG05בקצה האולם יש קצת צבע ושמץ של שמחה: בובת הקש (1792) והשמשייה (1777).

הציורים הוכנו עבור מפעל שטיחי הקיר המלכותי במדריד ונועדו להפוך לשטיחי קיר על קירות הארמונות המלכותיים במדריד. בציורים אירועים שלווים בחיי היומיום, והוכנו בעיקר עבור הנסיך והנסיכה של אסטוריאס, מי שהפכו להיות המלך צ'ארלס הרביעי והנסיכה מריה לואיזה מפארמה.

הביקור היה ההיכרות הראשונה שלי מקרוב עם פרנסיסקו דה גויה. צייר מוכשר ומעניין ובהחלט שווה ללמוד עליו יותר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אמנות, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מוזיאון ישראל – דצמבר 2016 – פרנסיסקו דה גויה ועוד

1. איתן הגיב:

התערוכה של גויה במוזיאון ישראל היא תערוכה מאכזבת ושטוחה. יחסי הצבור שנעשה לתערוכה כלל אינם מצדיקים הגעה מיוחדת לראותה. זו תערוכה חד גונית משעממת ודלה וחד גונית. המוצגת בחלל צר צפוף וחושפת סדרה של עבודות מעולם הנושאים המוזר של תרבות הזויה. אם יש סיבה להגיע למוזיאון הרי שהמומיה החנוטה המוצגת היא פלא בפני עצמו. שבשבילו כדאי להגיע למוזיאון. כמדוני לראשונה בישראל מומיה חנוטה שמוצגת חשופה בארון פתוח. ניתן לראות את קצות האצבעות והציפורניים ברגליים! יש מצגת וידאו נהדרת שמראה צילומי שכבות בהדמית סיטי של המומיה מדהים. רוצו לראות.

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.