הוא אינו כבד, הוא אחי

הרבה שנים אני מכיר את השיר הזה ומדי פעם, כששמעתי אותו, חשבתי על משמעות השם המיוחד אם לא לומר מוזר. אתמול שמעתי ברדיו גרסת הסבר לשם: חיל שחזר מוייטנאם הגיע אל עיירת הולדתו נושא על כתפו חיל אחר. תושבי העיירה שפגשו אותו הציעו את עזרתם ושאלו אם לא כבד המשא. החיל השיב להם "הוא איננו כבד, הוא אחי". השיר כך נאמר, הפך לאחד הסמלים של מלחמת וייטנאם.

נשמע מעניין. בכל זאת החלטתי להתעמק בשיר (שאני אוהב גם מקודם) ובשמו.

האינטרנט מציע מספר הסברים נוספים:

גרסה נוספת הקשורה לוייטנאם מספרת על חיל שפלוגתו התקרבה אל עיירה לאחר הפגזה. נער צעיר הלך לקראתם מתוך הריסות העיירה, נושא על כתפיו את גופתו של נער אחר. אחד החיילים שאל את הנער אם גופת המת אינה כבדה ונענה כי "הוא אינו כבד, הוא אחי". כשחזר החיל מוייטנאם, כתב את השיר.

האב פלאנגן, מייסד ארגון סיוע לנערים בנברסקה, ארצות הברית, נתקל בשנת 1941 בציור של נער הנושא את אחיו על כתפיו בעיתון ומתחת לציור הכתובת "הוא אינו כבד, הוא אחי". הכומר ביקש וקיבל רשות להשתמש בציור כסמל הארגון ושינה במקצת את המשפט "הוא אינו כבד אבי, הוא אחי".

בשנת 1924 פורסם מאמר בשם "הוא אינו כבד, הוא אחי" בעיתון של ארגון קיוואניס למען נוער ממדינת אינדיאנה בארצות הברית.

מוקדם עוד יותר, בשנת 1918, פורסם מאמר בשם "תעצומות הנפש" בה הוזכרה ילדה סקוטית שנראתה נושאת על כתפה ילד שנראה גדול כמוה. כשהעירו לה שהוא נראה כבד היא השיבה "הוא אינו כבד, הוא אחי".

גם באתר קפה דה-מרקר מספרת מישהי את גרסתה. "מאחורי השיר הזה עומד סיפור מרגש. מי שכתב את השיר הזה, כתב אותו לאחר שיום אחד הוא נתקל ברחוב בילד קטן, סוחב על גבו ילד אחר, נכה, לא הרבה יותר קטן ממנו, או אפילו גדול ממנו, איני בטוחה בפרטים הקטנים . בכל אופן, הזמר שאל את הילד הקטן "הוא לא כבד לך?" והילד הקטן ענה "הוא לא כבד – הוא אחי….." הזמר כה התרגש מהתשובה הזו – שהוא לקח את המשפט הזה והפך אותו לבסיס של כל השיר המרגש הזה.

על פי ויקיפדיה, השיר נכתב על ידי בובי סקוט ובוב ראסל ואף אחד כנראה לא שאל אותם מה הביא אותם לכתוב את השיר. להקת ההוליס לא היו הראשונים לבצע אותו, הם היו המוצלחים והפכו אותו ללהיט.

פוסט זה פורסם בקטגוריה מוסיקה, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על הוא אינו כבד, הוא אחי

  1. השיר נכתב על כדור l. S. D ולא סיפורי ויטנם.
    יש עוד שירים שקשורים לאל אס די בשנות השישים שבעים : בהיר יותר מחיוורון-פרוקול ארום.
    העוזר הקטן של אמא-האבנים המתגלגלות.
    לילות משי לבן-המודי בלוז.
    הוא אינו כבד הוא אחי-ההוליס.
    יש עוד. באהבה

  2. ינאי שיף הגיב:

    מכיוון שהלינק כבר אינו פעיל , יש אפשרות לרענן , או לחילופין לכתוב את שם השיר ?

  3. ינאי שיף הגיב:

    אהבתי מאוד את הפוסט ! תודה ! ינאי שיף

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.